Goda exempel Mindmap 360° 2020-10-09

Pop-up restaurang, food court, picknick och digitala konferenser!

Bröllop, konferenser, ambassadörsmiddagar, dop, minnesstunder, personalfester, aw, mingel och alla dessa underbara stunder då vi umgås och äter tillsammans. Och rätt som det är träffas ingen på det viset längre.

Cajsa´s kök är ett av våra stora cateringföretag i Uppsala och Stockholm. Cajsas verksamhet består till stor del av bröllop, konferenser, ambassadörsmiddagar, dop, minnesstunder, personalfester, aw, mingel och alla dessa underbara stunder då vi umgås och äter tillsammans.

Och rätt som det är träffas ingen på det viset längre.

Men Cajsa´s Kök hade klokt nog fler ben än bara catering och event att stå på, de säljer även matlådor i livsmedelsbutiker och de driver restauranger i Fyrisborg, Carolina Redeviva, Slottet och Svenska Kyrkans personalmatsal.
Utöver klokskap har Cajsa´s kök även en alldeles egen krydda. Matglädje och nyfikenhet! Nyfikenheten över nästa mattrend, och över hur gästen ska uppleva deras mat och bemötande. Det är i mötet med gästerna de finner den största inspirationen och som har väglett dem i nya sätt att skapa matupplevelser under Coronas restriktioner.

Före Corona hade de redan digitaliserat sin verksamhet med en webbshop och de hade en hållbar affärsplan som är kopplad till Agenda 2030 och de globala hållbarhetsmålen, 3, 8, 12 och 14 (här kommer jag att ha en bild på dem) samt visionen ”Smak och upplevelser i samspel för en god framtid”. Under 2019 hade de satt långsiktiga mål för 2022 kopplat till visionen och de globala målen samt finslipat sin affärsidé och kundresa tillsammans med alla medarbetare. I linje med deras 5Vtill5P (5V: Vision, Vad de erbjuder till Vem och Varför ska kunderna välja Cajsa´s före alla andra samt deras Värderingar och 5P: det vill säga alla kontaktytor med kund, Promotion, Plats, Produkt/tjänst, Pris och Personer) hade de tagit fram en handlingsplan för 2020.

– Att vi redan hade en hållbar affärsplan som bygger varumärket hjälpte oss att tänka helt nytt snabbare, så att vi kunde gasa och bromsa samtidigt, berättar Cajsa.

Cajsa´s ställde om snabbt och skapade Pop-up butiker där man kunde hämta upp sina matlådor och picknickpåsar utomhus. De tog även initiativet till en ny food-court på Vaksala torg tillsammans med andra krögare i Uppsala. Tillsammans med sina kunder har de även designat ett nytt matupplägg via Zoom och Teams. Värdet av att äta tillsammans lägger till en ny dimension i det digitala mötet. Nu väntar en annorlunda jul med portionsförpackad julmat och presentpåsar med julens delikatesser.

Det är med spänning jag följer Cajsa´s Kök och deras produktutveckling och hur de skapar nya mattrender.

Vill du ta del av fler goda exempel på hur företag ställt om sin verksamhet under Corona? Vill du dessutom hitta en bra modell som hjälper dig att inte bara ställa om för Corona utan även säkerställa att ert företag intar en starkare position efter Corona. Ladda då hem Mindmap 360°.



comments powered by Disqus