Goda exempel Mindmap 360° 2020-09-28
House of Lola hanterar Corona med en helt ny typ av e-handel!
House of Lola är ett modehus fyllt av kärlek, glädje och jävlaranamma. De designar, producerar, marknadsför och säljer kläder. Anna Eklund och Lottis Sparrman är hårt arbetande entreprenörer med höga mål och var vinnande Gasellföretag 2013, 2014, 2015 och 2016! Omsättningen för 2019/2020 var 75 miljoner kr.
House of Lola har en framgångsrik säljstrategi som skiljer sig från alla andra modehus. Deras säljare kommer nämligen hem till sina kunder och håller modevisning med försäljning i deras vardagsrum. Du som kund bjuder hem ett gäng kompisar och House of Lola kommer till dig med en garderob av kläder som ni kan få känna på, prova och beställa på plats. Säljarna har stora kontaktnät av vänner som gärna bjuder hem sina kompisar på modevisning. 85% av deras försäljning sker genom hemma-hos-försäljning och nästan halva marknaden är i Finland.
Så kommer Corona!
Ingen vill bjuda hem någon till sitt vardagsrum längre och definitivt inte i Finland. Många tänker att House of Lola redan har en webbshop och därmed borde problemet vara löst, men eftersom 85% av försäljningen sker i vardagsrum så var det nödvändigt att börja sälja annorlunda.
Som de entreprenörer House of Lola är, ställer de om snabbt! Finska marknaden som drabbats värst av nedstängningen blir de som driver omställningen snabbast.
I samma anda som före Corona träffas man i någons vardagsrum med bokad tid och plats. Tack vare Corona har man nu kompletterat mötet med ett digitalt format. Nu kommer säljaren hem till vardagsrummet via zoom eller jitsu på en skärm. Några kompisar är med i vardagsrummet medan andra är med via till exempel zoom. Det blir ett hybridmöte som inte bara är bra under Corona utan som gett säljarna helt nya möjligheter. Säljarna är inte längre begränsade av geografi. Om någon har en kusin som bor i Boden, kan säljaren boka tid och plats med kusinen och hennes kompisar utan att behöva resa dit.
För att underlätta försäljningen har man även tagit fram digitala orderblock så att kompisarna kan beställa sina varor direkt via sin egen telefon eller dator under modevisningen. Beställningen går då direkt från kund, oavsett om de är i vardagsrummet eller på zoom, in i House of Lolas administrationssystem, till lagret och vidare ut till kund.
Försäljningen tuffar på och vi har nog bara sätt början på en helt ny form av e-handel!
Woaw, säger jag! Jag är så imponerad!
Vill du också ta dela av och dela med dig av goda exempel. Gå då med i vår grupp genom att hämta hem checklistan och det kreativa verktyget Mindmap 360° som hjälper er från kris till hållbara affärer.