Uppgång 2019-01-12
Jag önskar mig inte Uggs i julklapp längre
Min kompis Camilla visste vad hennes dotter önskade sig i julklapp. Ett par Uggs. Camilla jobbade hårt för att få tag på rätt modell, till ett bra pris. Julklappen var klar någon vecka före jul. Då kommer hennes dotter hem, djup upprörd över att fåren i Australien far illa och nu vill hon inte ha några Uggs längre.
Enligt Svensk Handels senaste hållbarhetsrapport handlar 7 av 10 konsumenter hållbara miljömärkta eller etiska livsmedel varje månad. 7 av 10 tycker att det är viktigt att handeln arbetar aktivt med hållbarhetsfrågan.
Vi lever i en spännande tid där transperens ger företag status, förtroende och ett existensberättigande. Tack vare digitaliseringen är det enklare för oss kunder att granska företagen bakom våra inköp.
Kundernas förväntningar och medias rapportering utvecklar hållbarhetsarbetet tillsammans med studier som visar att företag som integrerar hållbarhet in i sin kärnverksamhet även stärker varumärket och därmed lönsamheten.
Jag tänker mig för innan jag köper något nytt, jag har till exempel blivit bättre på att laga mina kläder istället. Det är dyrare för plånboken att ta hjälp av en sömmerska, men bättre för miljön och en möjlighet att bidra till fler arbetstillfällen. Jag har även börjat vara lite besvärlig i buitk, jag frågar var produkten är producerad. Av vem? Har de som producerat produkten bra arbetsvillkor? Är den ekologiskt producerad och återvinningsbar? På vilket sätt har produkterna transporterats hit? Jag brukar ställa dessa frågor till de som jobbar i butiken, jag känner mig lite jobbig men jag gör det ändå. Vanligtvis får jag till svar att jag kan ringa till huvudkontoret eller kolla på deras hemsida. Tjejen i kassan på Lindex impnerade stort på mig genom att kunna svara på alla mina frågor. Hon hade koll!
Camilla, är precis som jag, helt säker på att den yngre generationens konsumenter inte bara gör ett stort avtryck på marknaden genom att handla med hjärtat och inte bara med plånboken.
De påverkar även sina föräldrars sätt att tänka och påverkar deras köpmönster.