Uppsala UNT Ekonomi blogg 2019-10-11
Odla tomater i dina gamla skidkläder
Vi är alldeles för upptagna av det som händer här och nu! Om vi ska lösa kundernas problem nu och i framtiden behöver vi ta oss tid att sia om framtiden och hitta nya hållbara lösningar på kundernas problem.
Varje dag möts vi av nyheter om klimathot, plast i haven ,flygskam, köpskam, klimatrapporter, krig, gängkriminalitet, mänskliga rättigheter och arbetsvillkor, klimatkompensation och skövling av regnskogar.
Börjar era kunder ställa krav på er? Ställer medarbetarna krav på er? Ställer dina barn krav på dig? Och vilka krav ställer du på dig själv?
Vi lever i en ny tid, med en ny världsuppfattning och sanning. Vi lever i en tid då en del av oss redan förstått att vi lever på en planet med ändliga, begränsade resurser. Medan andra står kvar i den gamla tiden, i de gamla marknadsekonomiska sanningarna, i ett slit och släng samhälle där vi tävlar om att vara störst, mäktigast och rikast.
Vi behöver vara kreativa och hitta nya affärsmodeller, nya lösningar på våra gamla mänskliga problem. Det är inte billigare att kasta och köpa nytt istället för att reparera våra prylar. Kanske i kronor och ören, men inte för vår planets framtid. Den kortaste vägen, den ekonomiskt billigaste produktionskedjan, är inte den smartaste lösningen längre.
Houdini friluftskläder, hyr ut, reparerar, har en secondhand butik och när plaggen inte går att laga och använda längre återvinner de materialet i kläderna. De kan till och med återvinna kläderna till jord. De säljer faktiskt Houdinijord som du kan odla dina grönsaker i.
När gjorde du en rejäl omvärldsbevakning och framtidsspaning för ditt företag senast? När tog du dig tid att sätta dig tillsammans med kollegor för att sia om framtiden om hur ni ska säkerställa att kunderna väljer er i framtiden. Kunderna kommer att välja de leverantörer som hjälper dem att lösa sina problem på ett helt nytt hållbart sätt. Är ni en av dem?
Vi är alldeles för upptagna av det som händer här och nu! Om vi ska lösa kundernas problem nu och i framtiden behöver vi ta oss tid att sia om framtiden och hitta nya hållbara lösningar på kundernas gamla problem.