30 minuter som tar dig utanför boxen
Piapodden
Piapodden handlar om hur du som företagare kan bygga det goda varumärket, så era kunder och medarbetare blir stolta över er och blir er bästa säljare. Vi behöver tid för goda samtal, reflekterande samtal, där vi företagare får en chans att sortera våra tankar för att kunna grunda våra beslut om hur vi ska engagera oss i de globala målen, utifrån vår egen etik och moral. I den här podden kommer vi att använda oss av olika verktyg för att vi var och en ska hitta vår egen affärsetiska väg för oss själva som ledare, för företaget och för företagets intressenter.
Varje avsnitt är på ca 20-30 minuter, sätt gärna podden i öronen och ta en promenad. Du hittar Piapodden på Podcaster och Acast med flera poddplattformar. Om du inte hittar den på din plattform så kan du fråga efter den.
Vi hörs i lurarna:-) /Pia
Klicka på inlägget för att lyssna.
-
2019-03-29 16:48
Gigantismen har växtvärk
infoÄr kunden, medarbetaren och leverantören dina bästa vänner på riktigt eller har de avpersonifierats till att bli kostnadseffektiva kuggar i ditt företag? Aristoteles lär ha sagt att endast goda människor kan räkna sig som intelligenta varelser. Hur stora kan företag bli och samtidigt behålla en god affärsetik rakt igenom, från vision till värderingar och handling. Väljer kunderna oss eller kan även vi företagare välja våra kunder?
-
2019-02-01 16:46
Meningen med arbets-livet
infoVi går igenom tre punkter: 1) Framgång kan mätas på många olika sätt. 2) Hur bör vi engagera oss i de globala målen. 3) Ett starkt varumärke har en stark vision med några konkreta tips om hur du kan sätta företagets vision. Och meningen med livet! Direkt efter avsnittet kan du gå vidare till boken Bygg det goda varumärket på sid 42 och sätta din vision för företaget.
-
2018-12-03 16:44
Ai/AR och det goda varumärket
infoGud skapade människan till sin avbild och människan skapade roboten till sin avbild. Vilken moral ska roboten ha då människan inte har någon? Mänskligheten står inför en stor utmaning och vi behöver sätta upp goda visioner om framtiden så vi människor inte kör i diket. Studier visar att det är mer lönsamt att ha ett gott syfte än att vara störst, mäktigast och rikast. Vad kan då hindra oss från att bygga det goda varumärket?