30 minuter som tar dig utanför boxen

Piapodden

Piapodden handlar  om hur du som företagare kan bygga det goda varumärket, så era kunder och medarbetare blir stolta över er och blir er bästa säljare. Vi behöver tid för goda samtal, reflekterande samtal, där vi företagare får en chans att sortera våra tankar för att kunna grunda våra beslut om hur vi ska engagera oss i de globala målen, utifrån vår egen etik och moral. I den här podden kommer vi att använda oss av olika verktyg för att vi var och en ska hitta vår egen affärsetiska väg för oss själva som ledare, för företaget och för företagets intressenter.

Varje avsnitt är på ca 20-30 minuter, sätt gärna podden i öronen och ta en promenad. Du hittar Piapodden på Podcaster och Acast med flera poddplattformar. Om du inte hittar den på din plattform så kan du fråga efter den.

Vi hörs i lurarna:-) /Pia

Klicka på inlägget för att lyssna.

  • 2019-03-29 16:48

    Gigantismen har växtvärk

    Är kunden, medarbetaren och leverantören dina bästa vänner på riktigt eller har de avpersonifierats till att bli kostnadseffektiva kuggar i ditt företag? Aristoteles lär ha sagt att endast goda människor kan räkna sig som intelligenta varelser. Hur stora kan företag bli och samtidigt behålla en god affärsetik rakt igenom, från vision till värderingar och handling. Väljer kunderna oss eller kan även vi företagare välja våra kunder?

    info
  • 2019-02-01 16:46

    Meningen med arbets-livet

    Vi går igenom tre punkter: 1) Framgång kan mätas på många olika sätt. 2) Hur bör vi engagera oss i de globala målen. 3) Ett starkt varumärke har en stark vision med några konkreta tips om hur du kan sätta företagets vision. Och meningen med livet! Direkt efter avsnittet kan du gå vidare till boken Bygg det goda varumärket på sid 42 och sätta din vision för företaget.

    info
  • 2018-12-03 16:44

    Ai/AR och det goda varumärket

    Gud skapade människan till sin avbild och människan skapade roboten till sin avbild. Vilken moral ska roboten ha då människan inte har någon? Mänskligheten står inför en stor utmaning och vi behöver sätta upp goda visioner om framtiden så vi människor inte kör i diket. Studier visar att det är mer lönsamt att ha ett gott syfte än att vara störst, mäktigast och rikast. Vad kan då hindra oss från att bygga det goda varumärket?

    info
  • 2018-10-21 16:42

    Hållbar livsstil kommer ske snabbare än vi tror

    Kommer du ihåg trafikomläggningen från vänster- till högertrafik 1967? Så fort kommer inte vår omställning i förhållande till en mer hållbar livstil att ske, men det kommer kanske att ske fortare än vad du kan föreställa dig. Idag backar vi tillbaks till 70-talet för att få en större förståelse för CSR och hållbar utveckling och hur vi kan jobba med affärsutveckling idag. Och så har vi Sara Jansson, vd på Prohelia, som gäst!

    info
  • 2018-10-17 16:36

    Hållbar utveckling, CSR och de Globala målen

    Idag vill jag först och främst berätta om varför jag startar den här podden, vad jag vill åstadkomma tillsammans med dig. Och så kommer vi gå igenom: 1) Vad hållbar utveckling, CSR, de globala målen och Agenda 2030 har gemensamt. 2) Hur agerar då företag i en storlek om 40-250 anställda i hållbar affärsutveckling. 3) Hur bör vi företagsledare engagera oss i de globala målen?

    info