Unt.se 24 april 2019
Vaknade du upp i en ny värld i morse?
Skillnaden mellan hållbar tillväxt och ekonomisk tillväxt är egentligen lika stor som skillnaden mellan att planeten är rund istället för platt. Idag krävs det mer kreativitet för att bygga och utveckla ett framgångsrikt företag.
Tittade du ut genom fönstret och såg samma värld som du sett varje morgon, fast du såg den på ett annorlunda sett. Har du sakta men säkert insett att den världsbild vi levt i, under hela vår uppväxt, kanske inte är helt sann?
Kanske är skillnaden mellan den världsbild vi levt i fram tills nu lika stor som skillnaden mellan en platt planet och en rund planet. Jorden har inte oändliga resurser. Jorden har begränsade resurser som kan ta slut en dag.
Om du jobbar med affärsutveckling misstänker jag att du kanske läst någon form av marknadsekonomi. Hela idén med marknadsekonomin är ekonomisk tillväxt. Idag pratar vi om hållbar tillväxt. Skillnaden mellan hållbar tillväxt och ekonomisk tillväxt är egentligen att vi behöver vara mer kreativa. Vi behöver skapa nya produkter och tjänster, som inte belastar vår planet och mänskligheten, utan som tillför god energi till människor, natur och djur.
Hållbar tillväxt betyder att vi först och främst säkerställer att vårt företag tillgodoser mänskliga rättigheter både socialt och ekologiskt innan vi värdesätter det ekonomiska perspektivet. Kvalitet till lägsta pris är inte förbi, men före dessa två gamla sanningar behöver vi först säkerställa att företaget:
1) Står upp för mänskliga rättigheter hos samtliga intressenter hos ert företag. Vad är då intressenter? Direkta intressenter är de som aktivt valt att ha en relation med ert företag. Till exempel ägare, medarbetare, kunder och leverantörer.
Indirekt intressenter är de som inte valt att ha en relation till ert företag, utan bara råkat komma i vägen. Så som leverantörens medarbetare och familjer, medarbetarnas familjer med flera samt alla de människor, djur och natur som blir påverkade av företaget på gott eller ont.
2) Gynnar det ekologiska systemet som människan lever i. Människan är en del av helheten och klarar sig inte utan vare sig natur eller djur. Människan kan inte heller leva i alla klimat. (Dessutom har natur och djur ett eget värde som inte har som utgångspunkt att vara en resurs för människans ekonomiska behov eller för människans behov av friluftsliv.)
När du säkerställt dessa två punkter (1 och 2) samt att produkten och tjänsten i övrigt visar sig ha en lång cirkulär livslängd kan du sedan lägga till pris. Det har dessutom visat sig att företag som säkerställt att deras produkter och tjänster tar ett samhällsansvar genom att vara socialt och ekologiskt hållbara kan få mer betalt för sina produkter och tjänster.
Jag vet att vi blir mer kreativa då vi har begränsade resurser och jag vet också att i Kina betyder tecknet för kris även möjligheter.
Välkommen till en ny värld full med framgångsrika kreativa företag.