Text: Maria Östlund Starta & Driva.
Vald eller bortvald? Därför ska företagare tänka hållbart
Hållbarhet är just nu den hetaste trenden som sveper över företagsvärlden. Det är inte längre något man gör i marknadsföringssyfte, det är ett måste om man i framtiden ska finnas kvar och bli vald av kunderna. Därför fördjupar vi oss i ämnet.
En del företagare tänker att hållbarhet är ett buzzword, en övergående trend.
– Det fanns även de som trodde att internet var en fluga. Nu har digitaliseringen gått genom världen som ett stålbad. Kommer du ihåg företaget Facit, de hade skrivmaskiner och räkneapparater mm? De trodde internet och datorer var en fluga, de finns inte mer.
Hållbarhet är inte en trend. Hållbarhet handlar om existensberättigande på många nivåer, men ytterst handlar den om viljan att kunna bo kvar på vår planet, säger varumärkes- och hållbarhetsexperten Pia Anderson.
I december förra året fick Sverige en ny hållbarhetslag som kommer från ett EU direktiv och utifrån FN:s 17 globala mål som ska vara uppfyllda 2030. Lagen gäller företag i storleksordnignen; över 250 anställda, mer än 175 miljoner kronor i balansomslutning och mer än 350 miljoner kronor i nettoomsättning. De ska lämna in en hållbarhetsrapport med upplysningar om miljö, sociala förhållanden, personal, respekt för mänskliga rättigheter och motverkande av korruption. Rapporten ska beskriva företagets policy i hållbarhetsfrågor, affärsmodell och de väsentliga risker som är kopplade till företagets verksamhet.
Lagen gäller 1 600 företag i Sverige, men även de mindre företagen blir påverkade
– Som liten företagare kan man tänka, skönt vi slapp. Vi har inte 250 anställda. Men när de stora företagen kartlägger sin kundresa åker alla leverantörer med. De stora företagen sätter press på de mindre. I år är lagen ny, men nästa år och året därpå då kommer det att hända grejer.
Som liten företagare kan man istället för att bli satt på pottkanten och bli av med uppdraget välja att vara offensiv och börja med sitt hållbarhetsarbete redan nu.
– Berätta aktivt för dina uppdragsgivare om ditt hållbarhetsarbete. Antingen väntar man tills man blir bortvald, eller så ser man till att man blir vald före alla andra.
Hållbarhet är kopplat till varumärket
Pia menar att varumärket och hållbarhetstänket hänger ihop.
– Ett starkt varumärke har man när kunderna blivit ens bästa säljare. Vad gör att kunden rekommenderar ditt företag? Ofta handlar det om att de blivit överraskande nöjda i leveransen. Kunden har en viss form av förväntan utifrån vad du som företagare har lovat, allmänna förväntningar på branschen och förväntningar hur ni bidrar till en bättre värld. Åtta av tio kunder röstar med plånboken. Är det här ekologiskt eller fairtrade? De avstår från att köpa vissa saker som inte stämmer med deras förväntnignar. Ska du ha dina kunder som dina bästa säljare har du inget existensberättigande på marknaden om du inte tänker hållbart. Och det räcker inte längre med att bara skänka pengar till välgörenhet eller att klimatkompensera.
Redan företagets vision och affärsmodell, ska man visa att man gör skillnad. Ska man ta hållbarhet på allvar måste arbetet börja redan i företagets vision.
– Handlar visionen bara om hur stor och mäktig du ska bli eller hur mycket du ska sälja är det svårt att få med sig kunderna på resan. Om man lyfter en vision som är större än en själv, som handlar om att man är med och bidrar till en bättre värld är det lättare att få med kunderna på resan.
Tänk på vilka du påverkar med ditt företag och vilka som påverkar dig. Vad är viktigt för dem? Vad är viktigt för dig? Titta på vilka förväntningar de har på ditt företag utifrån hållbarhetsperspektiven miljö, affärsetik, arbetsvillkor, jämlikhet och mångfald.
– Undersök vad som är viktigast för ditt företag och för kunden, plocka sedan ut de tre viktigaste hållbarhetsfrågorna och börja väva in dem i er affärsmodell.
Så mycket mer än miljön
Att det bara handlar om klimatet, miljön och att vi ska kunna leva kvar på vår jord när man pratar hållbarhet är inte sant.
– Människan behöver sluta fred med både djur, natur och människor. Vi överutnyttjar dem alla på ett fult sätt. Hur vi behandlar både natur, djur och människor utgör en stor del av hållbarhetstänket.
Varför har du intresserat dig för hållbarhetsfrågor?
– Jag är väl en vän av min tid som alla andra. Att säga att jag intresserat mig för hållbarhet under en längre tid är bara löjligt. Tack vare digitaliseringen har vår värld inte bara blivit global utan även helt transparent. Man ser rakt igenom företagens hållbarhetsarbete och de är hårt granskade.
Jag har valt att integrera hållbarhet i modellen 5Vtill5P – hållbar affärsutveckling som bygger varumärket – av två anledningar. Dels för att.jag verkligen vill uträtta någonting för en bättre värld. Jag tror att det är företagen som skapar fred på jorden – eftersom kunderna röstar med plånboken och dels för att det är inte möjligt att bygga ett starkt varumärke utan att involvera sig med ett ärligt uppsåt i hållbarhet.
Just nu går vi över en tröskel när det gäller hållbarhet, om några år är det sanitetsnivå. Är du inte där kommer du inte finnas överhuvudtaget.