UNT Ekonomisidor blogg Uppsala 29 nov 2019
Zlatan – bygg varumärket med hjärta och hjärna
Det räcker inte med att vara känd och det räcker inte med att tjäna stora pengar för att bygga ett starkt varumärke. Dina kunder behöver bli dina bästa säljare för att du ska lyckas på lång sikt.
Om vi börjar med att definiera vad ett starkt varumärke är, så tänker jag att du Zlatan har ett starkt varumärke då dina fans och kunder har blivit dina bästa säljare. Och det händer inte bara för att alla känner till dig Zlatan och vad du erbjuder för slags produkter (fotbollströjor, parfym, träningskläder med mera). Kunderna och fansen behöver dessutom tycka om dig på riktigt med hjärtat. Men det räcker inte heller för att de ska bli dina bästa säljare. Dina kunder och fans behöver vara stolta bärare och ägare till alla dina produkter. Då och inte förrän då, har du Zlatan ett starkt varumärke enligt mitt sätt att definiera vad ett starkt varumärke är.
Några tips till dig tänker jag inte komma med, men jag skulle gärna vilja höra hur du tänker kring ditt köp av Hammarby och dina tankar om vad Hammarbyaffären kan göra med ditt varumärke på lång sikt.
Ps om någon känner Zlatan får ni gärna skicka mitt brev vidare till honom☺